Thursday, June 08, 2006

Vrije trappen

Inleiding
In het hedendaagse voetbal worden de standaardsituaties steeds belangrijker. Steeds vaker wordt er gescoord uit standaardsituaties. Wij, van TheDugout, hebben deze trend opgepikt. De vraag is nu, kan het meest realistische managerspel, FM 2006, deze ontwikkeling ook weergeven? Zijn er met andere woorden methodes om via de standaardsituaties extra doelpunten te forceren? In deel twee van een korte serie over de standaardsituaties, gaan we de vrije trappen behandelen.

Vrije trappen, algemeen
We weten dat vrije trappen een dodelijk wapen kunnen zijn. Echter, we dienen onderscheid te maken tussen directe en indirecte vrije trappen. Directe vrije trappen kunnen een fantastisch wapen zijn, denk maar aan specialisten als Van Hooijdonk, Beckham en Roberto Carlos, die hun ploeg op de belangrijke momenten erdoorheen kunnen slepen door middel van een benutte vrije trap. De indirecte vrije trappen zijn eigenlijk min of meer een variant op de corners.

Vrije trappen, direct
Voor het benutten van directe vrije trappen bestaan eigenlijk geen trucs, dus volstaan we hier met het opsommen van de attributen die een speler tot een gevaarlijk nemer van vrije trappen maken. Dergelijke spelers dienen uiteraard over een goede schotkracht te beschikken en redelijk hoog gevoel voor afronding, dus zijn Long Shots en Finishing wel van belang, evenals Free Kicks.

Vrije trappen, indirect
Wat heb je eigenlijk nodig voor het succesvol benutten van de mogelijkheden geboden door een indirecte vrije trap. Allereerst, een geschikte speler die de ballen voor het doel gaat trappen, uiteraard. Deze speler dient dus over een aantal belangrijke attributen te beschikken, te weten Free Kicks, Technique en Anticipation. Free Kicks en Technique bepalen de traptechniek en de zuiverheid van de trap, Anticipation bepaalt het tactisch inzicht van de speler, speelt hij de bal op de juiste wijze aan, zal hij de juiste beslissing nemen op het juiste moment. Een zekere mate van creativiteit, dus Creativity, zal ook altijd van pas komen.

Maar de nemer van de vrije trap is nog niet het allerbelangrijkste. Waar stel je de spelers op? Waarheen bewegen ze? Dat zijn uiteindelijk de twee dingen waar het omgaat. In het hedendaagse voetbal zijn er allerlei systemen uitgevonden door de trainers, maar ook in FM is het mogelijk om systemen te ontwikkelen waar optimaal geprofiteerd kan worden van de vrije trappen. In deze gids worden vier systemen behandeld om optimaal te profiteren van de indirecte vrije trappen.

Methode 1; kopkracht benutten
We beginnen met een redelijk eenvoudige methode. Je laat hier in feite alle instellingen staan zoals deze stonden. Enkel verander je de instellingen van je twee beste koppers. Dit zijn dus de spelers die qua heading en jumping hoog scoren qua attributen. Eventueel neem je positiespel en anticipatie ook mee als attributen wanneer je positiespel ook belangrijk vindt. De beste kopper binnen je team posteer je bij de eerste paal, de daaropvolgende beste kopper laat je de keeper aanvallen. Bij dit systeem is het genoodzaakt dat de ballen naar de eerste paal worden getrapt door de nemer van de vrije trap.

Methode 2; rammen van afstand
De volgende methode is iets lastiger, maar zeker zo effectief. In feite posteer je nu zeven spelers bij de tweede paal. Je houdt twee verdedigers achterin en plaatst een speler met een goed afstandsschot op de rand van het strafschop gebied. De speler die van afstand gaat schieten moet over een uitstekende bal aanname en een goed afstandsschot beschikken. De methode werkt als volgt, omdat alle spelers van de tegenstander bij de tweede paal, bij jouw spelers, staan, heeft de man op de rand van het strafschopgebied een vrije schietkans. Deze methode werkt minder goed dan in FM 2005, maar is nog altijd betrekkelijk effectief. Gemiddeld zal het een goal per vier รก vijf wedstrijden opleveren.

Methode 3; isoleer je koppers
Een andere methode bestaat eruit om al je spelers op de rand van de zestien te zetten, uitgezonderd je doelman, twee verdedigers en je beste kopper. Je beste kopper zet je bij de eerste paal, zodat de ballen bij de eerste paal gegeven moeten worden. Doordat er erg veel mensen op de rand van de zestien staat, zou het minder druk moeten zijn bij de eerste paal, waardoor jouw speler meer kans moet hebben om te scoren. Ook met deze methode heb je wisselend succes, soms werkt het goed, soms slecht.

Methode 4; de centrumverdedigers
Om de een of andere reden laat de AI je centrumverdedigers bij indirecte vrije trappen erg vaak ongedekt. Probeer hier profijt uit te halen door deze spelers vrij te zetten in het strafschopgebied. Pas op, dit kan er wel toe leiden dat je bij een counter extreem kwetsbaar bent in de achterhoede.

Tot slot
Deze methodes zijn geen 100% garantie voor goals, uiteraard. Het zijn wel methodes die gebruik maken van zwakke punten in de verdediging van de AI. Verder willen we ook een aantal mensen bedanken voor hun medewerking in het totstandkomen van deze gids, te weten Bas Wassing en Mark Geneste.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home