Vrije trappen
Inleiding
In het hedendaagse voetbal worden de standaardsituaties steeds belangrijker. Steeds vaker wordt er gescoord uit standaardsituaties. Wij, van TheDugout, hebben deze trend opgepikt. De vraag is nu, kan het meest realistische managerspel, FM 2006, deze ontwikkeling ook weergeven? Zijn er met andere woorden methodes om via de standaardsituaties extra doelpunten te forceren? In deel een van een serie over de standaardsituaties, gaan we de corners behandelen.
Corners, algemeen
De Grieken wonnen het EK doordat ze een aantal belangrijke goals uit corners maakten. Zo scoorde Traianos Dellas tegen de Tsjechen uit een corner en Angelos Charisteas in de finale tegen de Portugezen. Maar wat heb je eigenlijk nodig voor het succesvol benutten van de mogelijkheden geboden door een corner. Allereerst, een geschikte speler die de ballen voor het doel gaat trappen, uiteraard. Deze speler dient dus over een aantal belangrijke attributen te beschikken, te weten Corners, Technique en Anticipation. Corners en Technique bepalen de traptechniek en de zuiverheid van de trap, Anticipation bepaalt het tactisch inzicht van de speler, speelt hij de bal op de juiste wijze aan, zal hij de juiste beslissing nemen op het juiste moment.
Maar de cornernemer is nog niet het allerbelangrijkste. Waar stel je de spelers op? Waarheen bewegen ze? Dat zijn uiteindelijk de twee dingen waar het omgaat. In het hedendaagse voetbal zijn er allerlei systemen uitgevonden door de trainers, maar ook in FM is het mogelijk om systemen te ontwikkelen waar optimaal geprofiteerd kan worden van de corners. In deze gids worden drie systemen behandeld om optimaal te profiteren van de corners.
Methode 1; kopkracht benutten
We beginnen met een redelijk eenvoudige methode. Je laat hier in feite alle instellingen staan zoals deze stonden. Enkel verander je de instellingen van je twee beste koppers. Dit zijn dus de spelers die qua heading en jumping hoog scoren qua attributen. Eventueel neem je positiespel en anticipatie ook mee als attributen wanneer je positiespel ook belangrijk vindt. De beste kopper binnen je team posteer je bij de eerste paal, de daaropvolgende beste kopper laat je de keeper aanvallen. Bij dit systeem is het genoodzaakt dat de ballen naar de eerste paal worden getrapt door de cornernemer.
Methode 2; rammen van afstand
De volgende methode is iets lastiger, maar zeker zo effectief. In feite posteer je nu zeven spelers bij de tweede paal. Je houdt twee verdedigers achterin en plaatst een speler met een goed afstandsschot op de rand van het strafschop gebied. De speler die van afstand gaat schieten moet over een uitstekende bal aanname en een goed afstandsschot beschikken. De methode werkt als volgt, omdat alle spelers van de tegenstander bij de tweede paal, bij jouw spelers, staan, heeft de man op de rand van het strafschopgebied een vrije schietkans. Deze methode werkt minder goed dan in FM 2005, maar is nog altijd betrekkelijk effectief. Gemiddeld zal het een goal per vier รก vijf wedstrijden opleveren.
Methode 3; isoleer je koppers
Een laatste methode bestaat eruit om al je spelers op de rand van de zestien te zetten, uitgezonderd je doelman, twee verdedigers en je beste kopper. Je beste kopper zet je bij de eerste paal, zodat de ballen bij de eerste paal gegeven moeten worden. Doordat er erg veel mensen op de rand van de zestien staat, zou het minder druk moeten zijn bij de eerste paal, waardoor jouw speler meer kans moet hebben om te scoren. Ook met deze methode heb je wisselend succes, soms werkt het goed, soms slecht.
Tot slot
Deze methodes zijn geen 100% garantie voor goals, uiteraard. Het zijn wel methodes die gebruik maken van zwakke punten in de verdediging van de AI. Verder willen we ook een aantal mensen bedanken voor hun medewerking in het totstandkomen van deze gids, te weten Dennis Smit, Patrick Jurgen en Bas Wassing. Zij hebben deze methodes ook uitvoerig getest.
In het hedendaagse voetbal worden de standaardsituaties steeds belangrijker. Steeds vaker wordt er gescoord uit standaardsituaties. Wij, van TheDugout, hebben deze trend opgepikt. De vraag is nu, kan het meest realistische managerspel, FM 2006, deze ontwikkeling ook weergeven? Zijn er met andere woorden methodes om via de standaardsituaties extra doelpunten te forceren? In deel een van een serie over de standaardsituaties, gaan we de corners behandelen.
Corners, algemeen
De Grieken wonnen het EK doordat ze een aantal belangrijke goals uit corners maakten. Zo scoorde Traianos Dellas tegen de Tsjechen uit een corner en Angelos Charisteas in de finale tegen de Portugezen. Maar wat heb je eigenlijk nodig voor het succesvol benutten van de mogelijkheden geboden door een corner. Allereerst, een geschikte speler die de ballen voor het doel gaat trappen, uiteraard. Deze speler dient dus over een aantal belangrijke attributen te beschikken, te weten Corners, Technique en Anticipation. Corners en Technique bepalen de traptechniek en de zuiverheid van de trap, Anticipation bepaalt het tactisch inzicht van de speler, speelt hij de bal op de juiste wijze aan, zal hij de juiste beslissing nemen op het juiste moment.
Maar de cornernemer is nog niet het allerbelangrijkste. Waar stel je de spelers op? Waarheen bewegen ze? Dat zijn uiteindelijk de twee dingen waar het omgaat. In het hedendaagse voetbal zijn er allerlei systemen uitgevonden door de trainers, maar ook in FM is het mogelijk om systemen te ontwikkelen waar optimaal geprofiteerd kan worden van de corners. In deze gids worden drie systemen behandeld om optimaal te profiteren van de corners.
Methode 1; kopkracht benutten
We beginnen met een redelijk eenvoudige methode. Je laat hier in feite alle instellingen staan zoals deze stonden. Enkel verander je de instellingen van je twee beste koppers. Dit zijn dus de spelers die qua heading en jumping hoog scoren qua attributen. Eventueel neem je positiespel en anticipatie ook mee als attributen wanneer je positiespel ook belangrijk vindt. De beste kopper binnen je team posteer je bij de eerste paal, de daaropvolgende beste kopper laat je de keeper aanvallen. Bij dit systeem is het genoodzaakt dat de ballen naar de eerste paal worden getrapt door de cornernemer.
Methode 2; rammen van afstand
De volgende methode is iets lastiger, maar zeker zo effectief. In feite posteer je nu zeven spelers bij de tweede paal. Je houdt twee verdedigers achterin en plaatst een speler met een goed afstandsschot op de rand van het strafschop gebied. De speler die van afstand gaat schieten moet over een uitstekende bal aanname en een goed afstandsschot beschikken. De methode werkt als volgt, omdat alle spelers van de tegenstander bij de tweede paal, bij jouw spelers, staan, heeft de man op de rand van het strafschopgebied een vrije schietkans. Deze methode werkt minder goed dan in FM 2005, maar is nog altijd betrekkelijk effectief. Gemiddeld zal het een goal per vier รก vijf wedstrijden opleveren.
Methode 3; isoleer je koppers
Een laatste methode bestaat eruit om al je spelers op de rand van de zestien te zetten, uitgezonderd je doelman, twee verdedigers en je beste kopper. Je beste kopper zet je bij de eerste paal, zodat de ballen bij de eerste paal gegeven moeten worden. Doordat er erg veel mensen op de rand van de zestien staat, zou het minder druk moeten zijn bij de eerste paal, waardoor jouw speler meer kans moet hebben om te scoren. Ook met deze methode heb je wisselend succes, soms werkt het goed, soms slecht.
Tot slot
Deze methodes zijn geen 100% garantie voor goals, uiteraard. Het zijn wel methodes die gebruik maken van zwakke punten in de verdediging van de AI. Verder willen we ook een aantal mensen bedanken voor hun medewerking in het totstandkomen van deze gids, te weten Dennis Smit, Patrick Jurgen en Bas Wassing. Zij hebben deze methodes ook uitvoerig getest.

0 Comments:
Post a Comment
<< Home