Attributen uitleg I
Waarom deze uitleg?
Wanneer je maximaal rendement wilt halen uit de kwaliteiten van je spelers, dan dien je alle attributen waarover een speler beschikt te kennen en van elkaar te onderscheiden. In een korte mini-serie van gidsjes bespreken we kort een aantal onbekende, maar daarom niet onbelangrijke attributen.
Hoe wordt duelkracht van spelers bepaald (aanvallend)
De duelkracht van spelers wordt bepaald door middel van een soort optelsom van de volgende attributen. De aanvallende duelkracht van spelers bepalen wijkt iets af van de defensieve duelkracht.
Composure; een vrij onbekende mentale stat, Composure staat voor de wijze waarop een speler de rust weet te bewaren in hectische situaties, zijn koelbloedigheid als het ware. Waarom is dit belangrijk? Wanneer een speler te snel zijn individuele actie inzet, wordt hij vaak door een verdediger opgevangen of kan een tweede verdediger rugdekking gaan geven.
Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot kansen voor de tegenstander. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Het attribuut Decisions bepaalt dus puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Ook dit attribuut is vooral van belang bij de timing, wanneer de kans bestaat om succesvolle individuele actie te gaan maken, een speler moet niet te snel handelen, maar ook niet te lang wachten.
Agression; ook omtrent dit attribuut bestaan een hoop misverstanden. Mensen schijnen te denken dat een hoge agression een slechte zaak is, terwijl dit juist goed is. Dit betekent dat een speler de agressie die hij in duels tentoon spreidt weet te beteugelen en dus niet á la Roy Keane door het lint gaat. Daar waar Tackling de technische duelvaardigheid van een speler bepaalt, is Agression bepalend voor de mentale duelvaardigheid van een speler, dus zeg maar de wijze waarop hij het duel aangaat. Een lage waarde betekent dus dat een speler eerder te hard het duel in zal gaan.
Determination; wanneer een speler het duel eenmaal is aangegaan, bepaalt Determination mede of hij het duel zal winnen. Determination is in feite het doorzettingsvermogen van een speler, de mentaliteit van een speler wordt erdoor bepaald. Onze Oosterburen hebben er een mooi woord voor, Kampfgeist, zal een speler bereid zijn 200% te geven om zijn duel te winnen?
Balance; wanneer een speler in een duel geen sliding maakt, dus op beide benen blijft staan, bepaalt dit attribuut in hoeverre hij zijn evenwicht zal kunnen bewaren. Een speler met een lage waarde hier ligt dus snel op de grond. Aangezien de aanvallende speler nooit een sliding zal maken, is dit een belangrijk attribuut.
Strength; hoe sterker de speler, hoe groter de kans dat hij op pure fysiek een tegenstander van de bal weet te houden.
Technique; een speler moet over een goede basistechniek beschikken om een beetje te kunnen voetballen, dus uiteraard speelt dit attribuut ook op gebied van dribbelen een belangrijke rol.
Acceleration; dit bepaalt de snelheid van een speler op de eerste meters, is de speler in staat om te versnellen, om snel uit de startblokken weg te komen als het ware.
Pace; dit bepaalt de pure snelheid van een speler, is hij over een langere afstand in staat om een redelijke snelheid te ontwikkelen.
Dribbling; dit bepaalt hoe goed een speler kan dribbelen. Kan hij de bal strak aan de voet houden en tegelijkertijd ook snelheid ontwikkelen of is het meer een actie á la Rommedahl; men trapt de bal ver voor zich uit en rent er op goed geluk achteraan.
Flair; dit is een, voor zover mogelijk binnen een computerspel, mystieke stat. Dit bepaalt in welke mate een speler capabel is om een verrassende actie uit te halen, een truc die niemand anders van hem verwacht. Een dergelijke actie kan goed gaan, maar kan ook verkeerd uitpakken, maar dat is een risico dat je als coach bereid moet zijn om te nemen.
Verder kan het ook handig zijn om te kijken naar de Player Preferred Moves van spelers. Die kun je op vragen door in het profielscherm van een speler de link “Position” aan te klikken. Eventuele PPM’s (Player Preferred Moves) staan links onderin vermeld. Hier staan soms nog speciale trucs of acties bij die een speler in huis heeft.
Wanneer je maximaal rendement wilt halen uit de kwaliteiten van je spelers, dan dien je alle attributen waarover een speler beschikt te kennen en van elkaar te onderscheiden. In een korte mini-serie van gidsjes bespreken we kort een aantal onbekende, maar daarom niet onbelangrijke attributen.
Hoe wordt duelkracht van spelers bepaald (aanvallend)
De duelkracht van spelers wordt bepaald door middel van een soort optelsom van de volgende attributen. De aanvallende duelkracht van spelers bepalen wijkt iets af van de defensieve duelkracht.
Composure; een vrij onbekende mentale stat, Composure staat voor de wijze waarop een speler de rust weet te bewaren in hectische situaties, zijn koelbloedigheid als het ware. Waarom is dit belangrijk? Wanneer een speler te snel zijn individuele actie inzet, wordt hij vaak door een verdediger opgevangen of kan een tweede verdediger rugdekking gaan geven.
Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot kansen voor de tegenstander. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Het attribuut Decisions bepaalt dus puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Ook dit attribuut is vooral van belang bij de timing, wanneer de kans bestaat om succesvolle individuele actie te gaan maken, een speler moet niet te snel handelen, maar ook niet te lang wachten.
Agression; ook omtrent dit attribuut bestaan een hoop misverstanden. Mensen schijnen te denken dat een hoge agression een slechte zaak is, terwijl dit juist goed is. Dit betekent dat een speler de agressie die hij in duels tentoon spreidt weet te beteugelen en dus niet á la Roy Keane door het lint gaat. Daar waar Tackling de technische duelvaardigheid van een speler bepaalt, is Agression bepalend voor de mentale duelvaardigheid van een speler, dus zeg maar de wijze waarop hij het duel aangaat. Een lage waarde betekent dus dat een speler eerder te hard het duel in zal gaan.
Determination; wanneer een speler het duel eenmaal is aangegaan, bepaalt Determination mede of hij het duel zal winnen. Determination is in feite het doorzettingsvermogen van een speler, de mentaliteit van een speler wordt erdoor bepaald. Onze Oosterburen hebben er een mooi woord voor, Kampfgeist, zal een speler bereid zijn 200% te geven om zijn duel te winnen?
Balance; wanneer een speler in een duel geen sliding maakt, dus op beide benen blijft staan, bepaalt dit attribuut in hoeverre hij zijn evenwicht zal kunnen bewaren. Een speler met een lage waarde hier ligt dus snel op de grond. Aangezien de aanvallende speler nooit een sliding zal maken, is dit een belangrijk attribuut.
Strength; hoe sterker de speler, hoe groter de kans dat hij op pure fysiek een tegenstander van de bal weet te houden.
Technique; een speler moet over een goede basistechniek beschikken om een beetje te kunnen voetballen, dus uiteraard speelt dit attribuut ook op gebied van dribbelen een belangrijke rol.
Acceleration; dit bepaalt de snelheid van een speler op de eerste meters, is de speler in staat om te versnellen, om snel uit de startblokken weg te komen als het ware.
Pace; dit bepaalt de pure snelheid van een speler, is hij over een langere afstand in staat om een redelijke snelheid te ontwikkelen.
Dribbling; dit bepaalt hoe goed een speler kan dribbelen. Kan hij de bal strak aan de voet houden en tegelijkertijd ook snelheid ontwikkelen of is het meer een actie á la Rommedahl; men trapt de bal ver voor zich uit en rent er op goed geluk achteraan.
Flair; dit is een, voor zover mogelijk binnen een computerspel, mystieke stat. Dit bepaalt in welke mate een speler capabel is om een verrassende actie uit te halen, een truc die niemand anders van hem verwacht. Een dergelijke actie kan goed gaan, maar kan ook verkeerd uitpakken, maar dat is een risico dat je als coach bereid moet zijn om te nemen.
Verder kan het ook handig zijn om te kijken naar de Player Preferred Moves van spelers. Die kun je op vragen door in het profielscherm van een speler de link “Position” aan te klikken. Eventuele PPM’s (Player Preferred Moves) staan links onderin vermeld. Hier staan soms nog speciale trucs of acties bij die een speler in huis heeft.

0 Comments:
Post a Comment
<< Home