Radius theorie
Introductie
In een poging de game-engine verder te verklaren volgt nu een verhandeling over de radiustheorie. In eerdere werken hebben we al gelezen dat spelers uit positie kunnen gaan lopen of gaten kunnen laten vallen wanneer er met de mentality of met closing down wordt geknoeid. Vooral het werken met zaken als closing down schijnt in dat opzicht tot problemen te leiden, als ik hierbij althans mag afgaan op de hoeveelheid mailtjes die ik wekelijks ontvang. Vandaar dat wij van TheDugout vol trots onze theorie presenteren aan de hand waarvan wij zaken als creative freedom en closing down instellen, de radiustheorie.
Het ophalen van voorkennis…
Ik zal er maar niet van uitgaan dat we allemaal wiskundig onderlegd zijn, aangezien ik zelf ook nooit een wiskundig genie was en waarschijnlijk ook nooit een ster in wiskunde zal worden. Enfin, de radius is dus een wiskundig begrip. In de wiskunde is de straal of radius r van een cirkel, bol of cilinder de afstand van een willekeurig punt op de rand van de cirkel (of bol, of cilinder), tot het middelpunt van deze cirkel. Zie het plaatje voor een extra uitleg. [i]R[/i] is dus de straal oftewel de radius.

Hoe vertaalt zich dit in FM?
Wij gaan er van uit dat bepaalde aspecten van de tactische engine van FM 2006 en haar voorgangers uitgaan van een radiustheorie. Dit geldt voornamelijk voor de onderdelen closing down en creative freedom. Wat bedoelen we nu precies met een radius voor deze aspecten van de tactische engine?
Zoals je weet worden de instellingen van je tactiek in FM bepaald met schuifknoppen oftewel sliders. Je schuift de slider zover naar links of naar rechts totdat hij een niveau aangeeft dat overeenkomt met de instellingen zoals jij die voor ogen had. Dit sliderprincipe wordt in de game-engine volgens ons vertaald in een cirkel die als het ware om de speler heen wordt getrokken.

Impact voor Closing Down
Wanneer de radius van bijvoorbeeld Closing Down op vijftien klikjes naar rechts toe staat ingesteld, krijg je een relatief grote cirkel om de desbetreffende speler heen te zien. Dit betekent, dat binnen die cirkel, jouw speler iedere tegenstander die ook de bal heeft fel op de huid zal zitten, mits je uiteraard zonal marking speelt. Wanneer je Closing Down op vijf tikjes naar rechts toe staat ingesteld, krijg je een kleinere cirkel, de speler zal minder snel zijn positie verlaten om een tegenstander aan te pakken, maar zal ook minder snel fel gaan jagen op de bal.
Impact voor Creative Freedom
Voor Creative Freedom heeft de radiustheorie een soortgelijke uitwerking. Hier betekent meer vrijheid dat de speler meer over het veld zal gaan zwerven om ruimte te zoeken voor de pass en/of de individuele actie. Hoe meer Creative Freedom je de speler dus geeft, hoe meer hij zal gaan zwerven over het veld.
Toepassing van de radiustheorie
Het is uiteraard logisch dat, gezien de consequenties van hoge instellingen, het dus niet wenselijk is dat er teveel spelers rondlopen met hoge instellingen voor Closing Down en/of Creative Freedom. Het is verder helemaal niet wenselijk om spelers zowel voor Closing Down als Creative Freedom hoge instellingen mee te geven, het constante zwerven zal de spelers vermoeien en bovendien het spel van de eigen ploeg ontregelen.
In een poging de game-engine verder te verklaren volgt nu een verhandeling over de radiustheorie. In eerdere werken hebben we al gelezen dat spelers uit positie kunnen gaan lopen of gaten kunnen laten vallen wanneer er met de mentality of met closing down wordt geknoeid. Vooral het werken met zaken als closing down schijnt in dat opzicht tot problemen te leiden, als ik hierbij althans mag afgaan op de hoeveelheid mailtjes die ik wekelijks ontvang. Vandaar dat wij van TheDugout vol trots onze theorie presenteren aan de hand waarvan wij zaken als creative freedom en closing down instellen, de radiustheorie.
Het ophalen van voorkennis…
Ik zal er maar niet van uitgaan dat we allemaal wiskundig onderlegd zijn, aangezien ik zelf ook nooit een wiskundig genie was en waarschijnlijk ook nooit een ster in wiskunde zal worden. Enfin, de radius is dus een wiskundig begrip. In de wiskunde is de straal of radius r van een cirkel, bol of cilinder de afstand van een willekeurig punt op de rand van de cirkel (of bol, of cilinder), tot het middelpunt van deze cirkel. Zie het plaatje voor een extra uitleg. [i]R[/i] is dus de straal oftewel de radius.

Hoe vertaalt zich dit in FM?
Wij gaan er van uit dat bepaalde aspecten van de tactische engine van FM 2006 en haar voorgangers uitgaan van een radiustheorie. Dit geldt voornamelijk voor de onderdelen closing down en creative freedom. Wat bedoelen we nu precies met een radius voor deze aspecten van de tactische engine?
Zoals je weet worden de instellingen van je tactiek in FM bepaald met schuifknoppen oftewel sliders. Je schuift de slider zover naar links of naar rechts totdat hij een niveau aangeeft dat overeenkomt met de instellingen zoals jij die voor ogen had. Dit sliderprincipe wordt in de game-engine volgens ons vertaald in een cirkel die als het ware om de speler heen wordt getrokken.

Impact voor Closing Down
Wanneer de radius van bijvoorbeeld Closing Down op vijftien klikjes naar rechts toe staat ingesteld, krijg je een relatief grote cirkel om de desbetreffende speler heen te zien. Dit betekent, dat binnen die cirkel, jouw speler iedere tegenstander die ook de bal heeft fel op de huid zal zitten, mits je uiteraard zonal marking speelt. Wanneer je Closing Down op vijf tikjes naar rechts toe staat ingesteld, krijg je een kleinere cirkel, de speler zal minder snel zijn positie verlaten om een tegenstander aan te pakken, maar zal ook minder snel fel gaan jagen op de bal.
Impact voor Creative Freedom
Voor Creative Freedom heeft de radiustheorie een soortgelijke uitwerking. Hier betekent meer vrijheid dat de speler meer over het veld zal gaan zwerven om ruimte te zoeken voor de pass en/of de individuele actie. Hoe meer Creative Freedom je de speler dus geeft, hoe meer hij zal gaan zwerven over het veld.
Toepassing van de radiustheorie
Het is uiteraard logisch dat, gezien de consequenties van hoge instellingen, het dus niet wenselijk is dat er teveel spelers rondlopen met hoge instellingen voor Closing Down en/of Creative Freedom. Het is verder helemaal niet wenselijk om spelers zowel voor Closing Down als Creative Freedom hoge instellingen mee te geven, het constante zwerven zal de spelers vermoeien en bovendien het spel van de eigen ploeg ontregelen.

0 Comments:
Post a Comment
<< Home