Passing
Passing
Inleiding
Een goede pass kunnen geven is een essentieel onderdeel van het voetbal. Aangezien FM 2006 de werkelijkheid tracht na te bootsen is de passing dus ook in FM 2006 erg belangrijk. Veel mensen denken dat ze hun passingstijl goed instellen wanneer ze letterlijk alleen kijken naar de ratings die hun selectiespelers hebben voor het attribuut passing. Iemand die een 4 voor passing scoort, moet je dus niet short passing (4 tikjes vanaf links) geven. Wanneer jij je passing fatsoenlijk wil instellen betekent dit dat je de selectie die je tot je beschikking hebt zorgvuldig moet evalueren voordat je een beslissing neemt omtrent de soort passing die je wil gaan toepassen. Een voorbeeldje, een speler die 15+ scoort voor passing is individueel gezien in staat om iedere stijl van passing effectief toe te kunnen passen, maar zijn spelstijl moet wel binnen die van de rest van de ploeg passen, anders zal het rendement niet hoog liggen. In deze gids willen we de verschillende stijlen qua passing bespreken en hoe je deze effectief kunt toepassen.
Cruciale linie
Welke linie is nu het meest belangrijk wanneer je op de passingstijl gaat letten? Wij zijn van mening dat, volkomen logisch eigenlijk, het middenveld qua passing de cruciale linie binnen je opstelling is. Een goed getimede pass kan het verschil betekenen tussen balbezit en een doelkans en balverlies en een dodelijke counter van de tegenstander. Let wel op dat zaken als buitenspel en het creƫren van kansen niet alleen bepaald wordt door de passingstijl, maar ook door bepaalde attributen van de spitsen zoals decision, anticipation en off the ball
Aanpassen vereist
Als manager moet je flexibel zijn en je tactiek kunnen aanpassen aan het spelersmateriaal dat tot je beschikking staat. Een voorbeeldje. Wanneer je als manager in een LLM situatie verkeert heb je hoogstwaarschijnlijk niet het type spelers tot je beschikking dat ingenieuze passes kan verzenden en aan one-touch voetbal doet. De meeste spelers op een LLM niveau ontbreekt het namelijk aan techniek en creativiteit. Je dient dus een passingstijl te vinden die bij de spelers binnen je selectie past. Persoonlijk vind ik het handig om gemixte stijlen toe te passen door het hele elftal heen. Hiermee bedoel ik niet dat je iedere speler op een mixed stijl instelt, maar dat je niet iedere speler dezelfde passing stijl meegeeft. Door een beetje variatie in te bouwen maak je het voor een tegenstander ook lastiger om grip te krijgen op je ploeg.
Vier stijlen
De tactisch engine van FM 2006 biedt een manager vier stijlen qua passing aan om uit te kiezen. We zullen ze alle vier even kort de revue laten passeren.
1. Mixed
Dit betekent dat de spelers de andere drie stijlen afwisselend zullen toepassen, naar gelang hun kwaliteiten en de situatie hun dat toestaan. Dit is meestal een goed startpunt. Wanneer je nog niet weet welke stijl het meest effectief zal zijn voor jouw selectie is de mixed stijl een goede manier om achter de sterke punten van een team te komen. Wanneer je deze stijl op een hoger niveau wil gebruiken dien je over spelers te beschikken die over hoge attributen beschikken voor Passing, Creativity, Anticipation en Decisions. De spelers dienen namelijk in te kunnen schatten in welke situatie welke stijl het meest voordelig zou kunnen zijn.
2. Short
Bij deze stijl zullen de spelers de bal spelen naar de speler die het dichtste bij hen in de buurt staat en die niet gedekt wordt door een speler van de tegenstander. Echter, wanneer je de stijl op 1-3 tikjes zet, dus de balk extreem verschuift naar short, dan gaan de spelers echt one touch voetbal spelen. Dit betekent dus dat wanneer je in hoog tempo one touch voetbal wil spelen, dat je over getalenteerde spelers moet beschikken om enig rendement te halen uit deze wijze van passen. Deze spelers moeten dus naast hoge ratings voor Passing, Creativity, Anticipation en Decisions ook nog eens sterk zijn Off the Ball, First Touch en qua Technique. Deze spelstijl wordt dan ook vooral gebruikt door echte topteams die over extreem getalenteerde spelers beschikken. Op een modderige, drassige of besneeuwde grasmat is deze stijl van spelen bijzonder oneffectief
3. Direct
Wanneer je deze stijl selecteert zullen de spelers de bal zo snel mogelijk het doel van de tegenstander opzoeken via zo weinig mogelijk schijven. Dit is niet hetzelfde als Long passing. Bij deze laatste stijl wordt de bal blind naar voren gepompt door middel van lange ballen, bij Direct passing kan er door middel van lange ballen gespeeld worden, maar alleen wanneer dit de snelste weg naar het doel is en er een medespeler echt vrij staat. Bij Long passing wordt IEDERE bal lang gespeeld. Overigens is deze methode erg kwetsbaar tegen counterende ploegen, aangezien het gehanteerde tempo erg hoog ligt. Wanneer er balverlies wordt geleden staan er vaak veel spelers voor de bal en de kans op balverlies is relatief hoog bij deze stijl, aangezien de spelers altijd de snelste weg naar het doel zoeken, hetgeen vaak resulteert in risicovolle passes.
4. Long
Zoals hierboven al werd gezegd betekent dit niet meer en niet minder dan dat iedere bal lang naar voren toe wordt getrapt door de verdedigers in de middenvelders. Dit betekent dat het weinig uitmaakt of je spelers al dan niet een bal kunnen passen of dat het veld al dan niet drassig is. Je moet er wel voor zorgen dat je spitsen zich een beetje fatsoenlijk opstellen en een bal kunnen koppen en je zit redelijk goed. Een zwaar minpunt aan deze stijl is het hoge percentage van mislukte passes, het team zal vaker balverlies lijden.
Andere attributen
Hierboven stond al eerder aangegeven dat een succesvolle pass niet alleen wordt bepaald door het attribuut Passing van een speler. Welke andere attributen spelen ook een rol en welke rol spelen zij in het geheel?
Anticipation; dit attribuut speelt een dubbele rol, zowel bij de verzender van de pass als bij de ontvanger. Immers, voor een succesvolle pass heb je zowel een verzender als een ontvanger nodig. Een speler moet dus zowel kunnen anticiperen op de baan die de bal volgt als op de looplijn van de ontvanger van de pass.
Creativity; het attribuut dat bepaalt of een speler een creatieve pass kan geven, het soort pass dat verdedigingen kan doen opensplijten zoals Mozes eens de Rode Zee deed splijten. Echt goede creatieve spelers zijn zeldzaam en kunnen een wedstrijd met een enkele pass doen kantelen.
Crossing; een speciaal soort pass in feite, vooral gebruikt door vleugelspelers. Een cross-pass is een voorzet die vanaf de vleugel gegeven wordt het strafschopgebied in. Aangezien dit een apart soort pass is, heeft SI er een aparte categorie voor aangemaakt. Iemand met een lage rating voor passing maar een hoge rating voor crossing kan dus maar beter op een vleugel geposteerd worden.
Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot balverlies. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Dit attribuut zegt niets over het feit of er een goede of slechte beslissing volgt, dit wordt bepaald door zaken als Creativity en Anticipation, het attribuut Decisions bepaalt puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen.
First Touch; wanneer een speler op de goede plek staat maar de bal van zijn voet laat springen, dan is het rendement nul komma nul. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de spelers de bal goed aannemen.
Off the Ball; simpel, dit bepaalt de mate waarin een speler zich vrijloopt, de voetballende intelligentie om op het juiste moment de juiste ruimte te vinden om zich aanspeelbaar te maken voor een medespeler. Off the Ball en Anticipation hebben dan ook een zekere mate van verwantschap.
Technique; een speler moet over een goede basistechniek beschikken om een beetje te kunnen voetballen, dus uiteraard speelt dit attribuut ook op gebied van passen een belangrijke rol.
Inleiding
Een goede pass kunnen geven is een essentieel onderdeel van het voetbal. Aangezien FM 2006 de werkelijkheid tracht na te bootsen is de passing dus ook in FM 2006 erg belangrijk. Veel mensen denken dat ze hun passingstijl goed instellen wanneer ze letterlijk alleen kijken naar de ratings die hun selectiespelers hebben voor het attribuut passing. Iemand die een 4 voor passing scoort, moet je dus niet short passing (4 tikjes vanaf links) geven. Wanneer jij je passing fatsoenlijk wil instellen betekent dit dat je de selectie die je tot je beschikking hebt zorgvuldig moet evalueren voordat je een beslissing neemt omtrent de soort passing die je wil gaan toepassen. Een voorbeeldje, een speler die 15+ scoort voor passing is individueel gezien in staat om iedere stijl van passing effectief toe te kunnen passen, maar zijn spelstijl moet wel binnen die van de rest van de ploeg passen, anders zal het rendement niet hoog liggen. In deze gids willen we de verschillende stijlen qua passing bespreken en hoe je deze effectief kunt toepassen.
Cruciale linie
Welke linie is nu het meest belangrijk wanneer je op de passingstijl gaat letten? Wij zijn van mening dat, volkomen logisch eigenlijk, het middenveld qua passing de cruciale linie binnen je opstelling is. Een goed getimede pass kan het verschil betekenen tussen balbezit en een doelkans en balverlies en een dodelijke counter van de tegenstander. Let wel op dat zaken als buitenspel en het creƫren van kansen niet alleen bepaald wordt door de passingstijl, maar ook door bepaalde attributen van de spitsen zoals decision, anticipation en off the ball
Aanpassen vereist
Als manager moet je flexibel zijn en je tactiek kunnen aanpassen aan het spelersmateriaal dat tot je beschikking staat. Een voorbeeldje. Wanneer je als manager in een LLM situatie verkeert heb je hoogstwaarschijnlijk niet het type spelers tot je beschikking dat ingenieuze passes kan verzenden en aan one-touch voetbal doet. De meeste spelers op een LLM niveau ontbreekt het namelijk aan techniek en creativiteit. Je dient dus een passingstijl te vinden die bij de spelers binnen je selectie past. Persoonlijk vind ik het handig om gemixte stijlen toe te passen door het hele elftal heen. Hiermee bedoel ik niet dat je iedere speler op een mixed stijl instelt, maar dat je niet iedere speler dezelfde passing stijl meegeeft. Door een beetje variatie in te bouwen maak je het voor een tegenstander ook lastiger om grip te krijgen op je ploeg.
Vier stijlen
De tactisch engine van FM 2006 biedt een manager vier stijlen qua passing aan om uit te kiezen. We zullen ze alle vier even kort de revue laten passeren.
1. Mixed
Dit betekent dat de spelers de andere drie stijlen afwisselend zullen toepassen, naar gelang hun kwaliteiten en de situatie hun dat toestaan. Dit is meestal een goed startpunt. Wanneer je nog niet weet welke stijl het meest effectief zal zijn voor jouw selectie is de mixed stijl een goede manier om achter de sterke punten van een team te komen. Wanneer je deze stijl op een hoger niveau wil gebruiken dien je over spelers te beschikken die over hoge attributen beschikken voor Passing, Creativity, Anticipation en Decisions. De spelers dienen namelijk in te kunnen schatten in welke situatie welke stijl het meest voordelig zou kunnen zijn.
2. Short
Bij deze stijl zullen de spelers de bal spelen naar de speler die het dichtste bij hen in de buurt staat en die niet gedekt wordt door een speler van de tegenstander. Echter, wanneer je de stijl op 1-3 tikjes zet, dus de balk extreem verschuift naar short, dan gaan de spelers echt one touch voetbal spelen. Dit betekent dus dat wanneer je in hoog tempo one touch voetbal wil spelen, dat je over getalenteerde spelers moet beschikken om enig rendement te halen uit deze wijze van passen. Deze spelers moeten dus naast hoge ratings voor Passing, Creativity, Anticipation en Decisions ook nog eens sterk zijn Off the Ball, First Touch en qua Technique. Deze spelstijl wordt dan ook vooral gebruikt door echte topteams die over extreem getalenteerde spelers beschikken. Op een modderige, drassige of besneeuwde grasmat is deze stijl van spelen bijzonder oneffectief
3. Direct
Wanneer je deze stijl selecteert zullen de spelers de bal zo snel mogelijk het doel van de tegenstander opzoeken via zo weinig mogelijk schijven. Dit is niet hetzelfde als Long passing. Bij deze laatste stijl wordt de bal blind naar voren gepompt door middel van lange ballen, bij Direct passing kan er door middel van lange ballen gespeeld worden, maar alleen wanneer dit de snelste weg naar het doel is en er een medespeler echt vrij staat. Bij Long passing wordt IEDERE bal lang gespeeld. Overigens is deze methode erg kwetsbaar tegen counterende ploegen, aangezien het gehanteerde tempo erg hoog ligt. Wanneer er balverlies wordt geleden staan er vaak veel spelers voor de bal en de kans op balverlies is relatief hoog bij deze stijl, aangezien de spelers altijd de snelste weg naar het doel zoeken, hetgeen vaak resulteert in risicovolle passes.
4. Long
Zoals hierboven al werd gezegd betekent dit niet meer en niet minder dan dat iedere bal lang naar voren toe wordt getrapt door de verdedigers in de middenvelders. Dit betekent dat het weinig uitmaakt of je spelers al dan niet een bal kunnen passen of dat het veld al dan niet drassig is. Je moet er wel voor zorgen dat je spitsen zich een beetje fatsoenlijk opstellen en een bal kunnen koppen en je zit redelijk goed. Een zwaar minpunt aan deze stijl is het hoge percentage van mislukte passes, het team zal vaker balverlies lijden.
Andere attributen
Hierboven stond al eerder aangegeven dat een succesvolle pass niet alleen wordt bepaald door het attribuut Passing van een speler. Welke andere attributen spelen ook een rol en welke rol spelen zij in het geheel?
Anticipation; dit attribuut speelt een dubbele rol, zowel bij de verzender van de pass als bij de ontvanger. Immers, voor een succesvolle pass heb je zowel een verzender als een ontvanger nodig. Een speler moet dus zowel kunnen anticiperen op de baan die de bal volgt als op de looplijn van de ontvanger van de pass.
Creativity; het attribuut dat bepaalt of een speler een creatieve pass kan geven, het soort pass dat verdedigingen kan doen opensplijten zoals Mozes eens de Rode Zee deed splijten. Echt goede creatieve spelers zijn zeldzaam en kunnen een wedstrijd met een enkele pass doen kantelen.
Crossing; een speciaal soort pass in feite, vooral gebruikt door vleugelspelers. Een cross-pass is een voorzet die vanaf de vleugel gegeven wordt het strafschopgebied in. Aangezien dit een apart soort pass is, heeft SI er een aparte categorie voor aangemaakt. Iemand met een lage rating voor passing maar een hoge rating voor crossing kan dus maar beter op een vleugel geposteerd worden.
Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot balverlies. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Dit attribuut zegt niets over het feit of er een goede of slechte beslissing volgt, dit wordt bepaald door zaken als Creativity en Anticipation, het attribuut Decisions bepaalt puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen.
First Touch; wanneer een speler op de goede plek staat maar de bal van zijn voet laat springen, dan is het rendement nul komma nul. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de spelers de bal goed aannemen.
Off the Ball; simpel, dit bepaalt de mate waarin een speler zich vrijloopt, de voetballende intelligentie om op het juiste moment de juiste ruimte te vinden om zich aanspeelbaar te maken voor een medespeler. Off the Ball en Anticipation hebben dan ook een zekere mate van verwantschap.
Technique; een speler moet over een goede basistechniek beschikken om een beetje te kunnen voetballen, dus uiteraard speelt dit attribuut ook op gebied van passen een belangrijke rol.

0 Comments:
Post a Comment
<< Home