Thursday, June 08, 2006

Tackling

Inleiding
In defensief opzicht is dit een van de allerbelangrijkste onderdelen van het spel. Wanneer je wilt winnen, moet je balbezit hebben om te kunnen scoren. Aangezien de tegenstander niet zo lief is om je de bal cadeau te doen, zul je de bal moeten kunnen veroveren. Dat is waar het onderdeel tackelen van pas komt.

Definitie
Onder tackelen verstaat men in FM niet alleen het fysiek van de bal zetten van de tegenstander zonder hierbij naar de grond te gaan, maar wordt ook de sliding bedoeld. Bij een sliding duikt men met de benen naar voren op de grond en glijdt men een stukje door. De sliding moet wel "op de bal" gemaakt worden, omdat anders personen geblesseerd kunnen raken.

De drie stijlen
Binnen de FM-engine onderscheidt men drie manieren waarop men een tackel kan inzetten, te weten;

Easy
Wanneer de spelers een duel aangaan, zullen ze dit voorzichtig doen. Ze maken alleen tackles wanneer ze zeker weten dat ze het duel kunnen winnen. Op deze manier voorkomen ze overtredingen en mogelijke blessures voor zichzelf. Een minpunt is wel dat ze defensief dus nogal nonchalant kunnen zijn en soms niet meedogenloos genoeg.

Normal
De spelers gaan een duel op een normale manier aan, hier valt weinig meer over te zeggen.

Hard
Wanneer ze een duel aangaan, dan zullen jouw spelers ook de tegenstander raken of proberen te raken. Als er ook maar enige kans bestaat dat een tegenstander met de bal weg dreigt te komen, dan zullen jouw spelers een tackle of sliding inzetten. Dit betekent dat je aan de ene kant een meedogenloze verdediging in het leven roept. De keerzijde van de medaille bestaat uit een toegenomen kans op blessures voor jouw spelers, meer kaarten en een defensief nadeel. Wanneer jouw spelers een sliding maken en de bal en de tegenstander missen, dan liggen ze op de grond, uit positie, waarna de tegenstander vrij baan heeft.

Toepassing
De centrale verdedigers kun je, tenzij ze echt bijzonder sterk zijn in de duels, beter op Normal tackling laten staan. Dit betekent dus ook dat ze minder snel naar de grond gaan, waardoor ze niet zo snel uit positie staan wanneer ze een duel missen. Wanneer een speler niet sterk is in de duels, laat hem dan Easy tackling spelen, zodat hij zichzelf niet blesseert.

Attributen van belang
Welke attributen bepalen nu of een speler al dan niet sterk is in de duels? Hiervoor zijn een aantal attributen belangrijk waar naar gekeken dient te worden.

Tackling; volkomen logisch, dit bepaalt de mate van techniek die een speler heeft in het maken van een tackel of sliding, zeg maar de vaardigheid van de speler.

Composure; een vrij onbekende mentale stat, Composure staat voor de wijze waarop een speler de rust weet te bewaren in hectische situaties, zijn koelbloedigheid als het ware. Waarom is dit belangrijk? Wanneer een speler te snel een tackel inzet, is de kans dat hij onnodige overtredingen maakt of uit positie wordt gespeeld ook groter. Dit attribuut is vooral bepalend voor het timen van een tackel, zal de speler op het juiste moment zijn tackel maken?

Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot kansen voor de tegenstander. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Het attribuut Decisions bepaalt dus puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Ook dit attribuut is vooral van belang bij de timing, wanneer de kans bestaat om een bal te veroveren, zal de speler niet te lang aarzelen?

Agression; ook omtrent dit attribuut bestaan een hoop misverstanden. Mensen schijnen te denken dat een hoge agression een slechte zaak is, terwijl dit juist goed is. Dit betekent dat een speler de agressie die hij in duels tentoon spreidt weet te beteugelen en dus niet รก la Roy Keane door het lint gaat. Daar waar Tackling de technische duelvaardigheid van een speler bepaalt, is Agression bepalend voor de mentale duelvaardigheid van een speler, dus zeg maar de wijze waarop hij het duel aangaat. Een lage waarde betekent dus dat een speler eerder te hard het duel in zal gaan.

Determination; wanneer een speler het duel eenmaal is aangegaan, bepaalt Determination mede of hij het duel zal winnen. Determination is in feite het doorzettingsvermogen van een speler, de mentaliteit van een speler wordt erdoor bepaald. Onze Oosterburen hebben er een mooi woord voor, Kampfgeist, zal een speler bereid zijn 200% te geven om zijn duel te winnen?

Balance; wanneer een speler in een duel geen sliding maakt, dus op beide benen blijft staan, bepaalt dit attribuut in hoeverre hij zijn evenwicht zal kunnen bewaren. Een speler met een lage waarde hier ligt dus snel op de grond.

Strength; hoe sterker de speler, hoe groter de kans dat hij op pure fysiek een tegenstander van de bal weet te spelen. Ideaal gezien zou je verdedigers moeten hebben met hoge waardes voor Strength, Tackling en Agression, agressieve en sterke verdedigers die bovendien in staat zijn een correcte tackel uit te voeren. Alle andere attributen zijn dan een mooie bonus.

Agility; verdedigers hebben voordeel van een hoge Agility. Wanneer zij hun sliding of tackel hebben ingezet, zijn ze weer sneller op de been wanneer ze over hoge Agility beschikken. Verder zullen ze zich ook sneller voortbewegen over een modderig of hobbelig veld en zoals al eerder gezegd, ze zullen ook sneller weer recht staan wanneer ze na een duel uit balans zijn gebracht.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home