Thursday, June 08, 2006

Through Balls

Inleiding
Eerder hebben we al een keer het belang van de passing besproken, maar we zijn hierbij nog niet ingegaan op een speciale tactische optie die FM biedt, het geven van steekpasses. In deze gids kom je erachter wat een steekpass is, wie deze het beste kan geven en op welke wijze je gebruik moet maken van deze optie.

Wat is een steekpass?
Normaliter is de Van Dale een feilloos middel om een mooie definitie uit tevoorschijn te toveren, maar bij het zoeken van een steekpass werd ik toch teleurgesteld.

steek·pass (de ~ (m.))
1 dieptepass

Een relatief kort antwoord, terwijl het hier gaat om een van de meest moeilijke onderdelen van het voetbal. Dit was dus geen bevredigende definitie. Enig speurwerk van google leverde een column op van ene Erik Stekelenburg. Deze knaap leverde enige definities aan waar ik mij meer in kon vinden.

“Geniale, veelal bijna achteloze, voetbeweging waarmee de bal dwars door de laatste linie van de tegenstander wordt geplaatst, en in het bezit van een medespeler wordt gebracht, die zich in een dusdanig gunstige positie bevindt dat de mogelijkheid om een scoringskans te creëren zeer wel aanwezig is.”

“Groots spelinzicht, razendsnel denken en technische superioriteiteisende voorwaartse balverplaatsing, waarbij meerdere tegenstanders tegelijk op het verkeerde been worden gezet.”

“Van grote precisie getuigende,onverwachte spelverplaatsing in voorwaartse richting waarmee een teamgenoot alleen voor de keeper wordt gezet.”

Dat zijn definities waar ik me in kan vinden, dus hulde aan meneer Stekelenburg voor zijn taalkundige hoogstandjes. Enfin, de steekpass dus, de geniale pass vanuit het niets, die achter de verdediging valt en een medespeler een goede scoringskans biedt.

Waar moet je op letten?
Welke attributen zijn nu van belang voor het succesvol versturen van een steekpass. We kijken hierbij zowel naar de ontvanger van de pass als naar de verzender van de pass. Wie kan dus een steekpass geven en wie kan deze ontvangen.

Passing; uiteraard erg belangrijk, is de verzender van de pass in staat om een strakke pass af te leveren.

Anticipation; dit attribuut speelt een dubbele rol, zowel bij de verzender van de pass als bij de ontvanger. Immers, voor een succesvolle pass heb je zowel een verzender als een ontvanger nodig. Een speler moet dus zowel kunnen anticiperen op de baan die de bal volgt als op de looplijn van de ontvanger van de pass.

Creativity; het attribuut dat bepaalt of een speler een creatieve pass kan geven, het soort pass dat verdedigingen kan doen opensplijten zoals Mozes eens de Rode Zee deed splijten. Echt goede creatieve spelers zijn zeldzaam en kunnen een wedstrijd met een enkele pass doen kantelen.

Crossing; een speciaal soort pass in feite, vooral gebruikt door vleugelspelers. Een cross-pass is een voorzet die vanaf de vleugel gegeven wordt het strafschopgebied in. Aangezien dit een apart soort pass is, heeft SI er een aparte categorie voor aangemaakt. Iemand met een lage rating voor passing maar een hoge rating voor crossing kan dus maar beter op een vleugel geposteerd worden.

Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot balverlies. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Dit attribuut zegt niets over het feit of er een goede of slechte beslissing volgt, dit wordt bepaald door zaken als Creativity en Anticipation, het attribuut Decisions bepaalt puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen.

First Touch; wanneer een speler op de goede plek staat maar de bal van zijn voet laat springen, dan is het rendement nul komma nul. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de spelers de bal goed aannemen.

Off the Ball; simpel, dit bepaalt de mate waarin een speler zich vrijloopt, de voetballende intelligentie om op het juiste moment de juiste ruimte te vinden om zich aanspeelbaar te maken voor een medespeler. Off the Ball en Anticipation hebben dan ook een zekere mate van verwantschap.

Technique; een speler moet over een goede basistechniek beschikken om een beetje te kunnen voetballen, dus uiteraard speelt dit attribuut ook op gebied van passen een belangrijke rol.

Flair; dit is een, voor zover mogelijk binnen een computerspel, mystieke stat. Dit bepaalt in welke mate een speler capabel is om een verrassende actie uit te halen, een truc die niemand anders van hem verwacht. Een dergelijke actie kan goed gaan, maar kan ook verkeerd uitpakken, maar dat is een risico dat je als coach bereid moet zijn om te nemen. In dit geval is de actie geen individuele actie, maar een verrassende pass waar niemand op rekent.

Toepassing
Hoe pas je nu de optie steekpasses of through balls toe? Nadat je een geschikte speler hebt gevonden voor het versturen van die passes, posteer je hem als een centrale middenvelder, van waaruit deze speler het gehele veld kan bestrijken met zijn passes. Een AMC mag ook. Vervolgens zorg je voor aanspeelmogelijkheden in de voorhoede, door tenminste één speler forward runs te geven. Het heeft geen zin een bal achter de verdediging neer te leggen wanneer daar geen spelers van jou staan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home