Thursday, June 08, 2006

Lopen, dribbelen, rennen

Inleiding
Er bestaan nogal wat misverstanden omtrent het gebruik van de tactische opties Forward Runs en Run With Ball. Wanneer gebruik je welke optie, wat zijn de verschillen, over welke attributes of stats moet een speler beschikken om een beetje fatsoenlijk om te kunnen gaan met de opties die hem geboden zijn. Op deze vragen en meer geeft deze gids antwoord.

Forward runs
Deze optie houdt in dat de speler loopacties naar voren toe zal maken, altijd zonder bal. De speler zal de ruimte zoeken die voorin ligt om een loopactie te maken, waarna hij aanspeelbaar zal zijn door middel van een dieptepass of steekpass. Het idee is dat de speler die de loopactie maakt vaak niet direct afgedekt zal worden door een tegenstander en daardoor sneller aanspeelbaar is. Deze optie houdt dus niet in dat de speler gaat dribbelen met de bal, daar is de Run With Ball optie voor die we hierna gaan bespreken. Forward Runs is vooral handig voor flankspelers (zowel backs als middenvelders) of diepgaande spitsen en middenvelders.

Zorg er uiteraard voor dat er niet teveel spelers op Forward Runs staan ingesteld, dit zorgt er namelijk voor dat het team kwetsbaar is in de omschakeling. Er bewegen immers veel spelers naar voren toe, waardoor balverlies betekent dat er nog maar een paar spelers achter de bal staan.

Welke attributes zijn nu belangrijk? Het gaat bij Forward Runs vooral om de mentale stats, zaken als Anticipation, Off The Ball, Decisions, First Touch, Positioning, Teamwork en Workrate zijn belangrijk.

Anticipation; de speler moet de situatie kunnen inschatten, anticiperen op de gebeurtenissen die nog gaan komen. Is dit het geschikte moment om diep te gaan of kan ik beter wachten?

Off the Ball; simpel, dit bepaalt de mate waarin een speler zich vrijloopt, de voetballende intelligentie om op het juiste moment de juiste ruimte te vinden om zich aanspeelbaar te maken voor een medespeler. Off the Ball en Anticipation hebben dan ook een zekere mate van verwantschap.

Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot balverlies. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Dit attribuut zegt niets over het feit of er een goede of slechte beslissing volgt, dit wordt bepaald door zaken als Positioning, Off The Ball en Anticipation, het attribuut Decisions bepaalt puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen.

Positioning; dit is een eigenschap die voor spelers met verdedigende taken en de doelman belangrijk is. Een speler met een hoge waarde voor deze eigenschap zal zich goed weten op te stellen in verdedigend opzicht, hij zal daardoor minder afhankelijk zijn van zijn fysiek omdat hij simpelweg vaker op de juiste plek staat en dus minder snel een tackle moet maken of een sprint moet trekken. In dit opzicht is belangrijk omdat het de balans tussen aanval en verdediging bepaalt. Een speler moet rekening houden met zijn verdedigende taken alvorens hij besluit om al dan niet diep te gaan.

Teamwork; denkt een speler ook aan het teambelang of is hij vooral op eigen succes uit? Zal hij snel uit positie gaan spelen om zelf een doelpuntje mee te kunnen pikken?

Workrate; is een speler ook bereid om hard te werken voor het team? Zal hij de actie maken ook om ruimte te scheppen voor een medespeler of zal hij ervan af zien omdat hij te lui is?

First Touch; wanneer een speler op de goede plek staat maar de bal van zijn voet laat springen, dan is het rendement nul komma nul. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de spelers de bal goed aannemen. Dit is vooral belangrijk als de spelers, nadat ze eenmaal de loopactie hebben gemaakt, de bal krijgen aangespeeld.

Run with ball
Een compleet andere tactische optie is Run With Ball. Waar Forward Runs altijd voor een actie voorwaarts staat zonder bal, is dit altijd een actie met de bal, maar echter niet per definitie voorwaarts. De speler kan, wanneer hij met de bal aan de voet dribbelt, ook besluiten om opzij of zelfs achteruit te gaan, in plaats van vooruit. Deze optie is vooral handig ook weer voor flankspelers, die vaak ruimte hebben om met de bal te gaan lopen. Spelers die in de as geposteerd staan zou ik niet deze optie laten gebruikten, aangezien deze enige mate van ruimte op het veld vereist. Op de as van het veld is meestal de ruimte beperkt en is elke vorm van balverlies potentieel dodelijk, met de bal gaan lopen is riskant en kan leiden tot balverlies wanneer een speler niet over de juiste attributes beschikt.

Nu rijst uiteraard de onvermijdelijke vraag op welke attributes men dan dient te letten. Aangezien je met deze optie spelers vaak dwingt een duel aan te gaan zijn er vrij veel zaken van belang om op te letten.

Composure; een vrij onbekende mentale stat, Composure staat voor de wijze waarop een speler de rust weet te bewaren in hectische situaties, zijn koelbloedigheid als het ware. Waarom is dit belangrijk? Wanneer een speler te snel zijn individuele actie inzet, wordt hij vaak door een verdediger opgevangen of kan een tweede verdediger rugdekking gaan geven.

Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot kansen voor de tegenstander. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Het attribuut Decisions bepaalt dus puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Ook dit attribuut is vooral van belang bij de timing, wanneer de kans bestaat om succesvolle individuele actie te gaan maken, een speler moet niet te snel handelen, maar ook niet te lang wachten.

Agression; ook omtrent dit attribuut bestaan een hoop misverstanden. Mensen schijnen te denken dat een hoge agression een slechte zaak is, terwijl dit juist goed is. Dit betekent dat een speler de agressie die hij in duels tentoon spreidt weet te beteugelen en dus niet á la Roy Keane door het lint gaat. Daar waar Tackling de technische duelvaardigheid van een speler bepaalt, is Agression bepalend voor de mentale duelvaardigheid van een speler, dus zeg maar de wijze waarop hij het duel aangaat. Een lage waarde betekent dus dat een speler eerder te hard het duel in zal gaan.

Determination; wanneer een speler het duel eenmaal is aangegaan, bepaalt Determination mede of hij het duel zal winnen. Determination is in feite het doorzettingsvermogen van een speler, de mentaliteit van een speler wordt erdoor bepaald. Onze Oosterburen hebben er een mooi woord voor, Kampfgeist, zal een speler bereid zijn 200% te geven om zijn duel te winnen?

Balance; wanneer een speler in een duel geen sliding maakt, dus op beide benen blijft staan, bepaalt dit attribuut in hoeverre hij zijn evenwicht zal kunnen bewaren. Een speler met een lage waarde hier ligt dus snel op de grond. Aangezien de aanvallende speler nooit een sliding zal maken, is dit een belangrijk attribuut.

Strength; hoe sterker de speler, hoe groter de kans dat hij op pure fysiek een tegenstander van de bal weet te houden.

Technique; een speler moet over een goede basistechniek beschikken om een beetje te kunnen voetballen, dus uiteraard speelt dit attribuut ook op gebied van dribbelen een belangrijke rol.

Acceleration; dit bepaalt de snelheid van een speler op de eerste meters, is de speler in staat om te versnellen, om snel uit de startblokken weg te komen als het ware.

Pace; dit bepaalt de pure snelheid van een speler, is hij over een langere afstand in staat om een redelijke snelheid te ontwikkelen.

Dribbling; dit bepaalt hoe goed een speler kan dribbelen. Kan hij de bal strak aan de voet houden en tegelijkertijd ook snelheid ontwikkelen of is het meer een actie á la Rommedahl; men trapt de bal ver voor zich uit en rent er op goed geluk achteraan.

Flair; dit is een, voor zover mogelijk binnen een computerspel, mystieke stat. Dit bepaalt in welke mate een speler capabel is om een verrassende actie uit te halen, een truc die niemand anders van hem verwacht. Een dergelijke actie kan goed gaan, maar kan ook verkeerd uitpakken, maar dat is een risico dat je als coach bereid moet zijn om te nemen.

Verder kan het ook handig zijn om te kijken naar de Player Preferred Moves van spelers. Die kun je op vragen door in het profielscherm van een speler de link “Position” aan te klikken. Eventuele PPM’s (Player Preferred Moves) staan links onderin vermeld. Hier staan soms nog speciale trucs of acties bij die een speler in huis heeft.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home