Thursday, June 08, 2006

Standaardsituaties verdedigen

Introductie
Het kan je zomaar gebeuren. In een belangrijke wedstrijd sta je op het moment dat er voor het rustsignaal wordt gefloten met 2-0 achter. De ploeg druppelt de kleedkamer binnen, ruziënd over wie bij die tweede goal nu precies die lange van de tegenpartij had moeten dekken. Ze pakken er allemaal een drankje bij en gaan ontmoedigd zitten op de bank. Uitdrukkingsloos staren ze je allemaal aan. Een nederlaag lijkt onafwendbaar, maar als manager heb jij de taak hen te motiveren, hen te inspireren…

FM 2006 biedt een geheel nieuwe optie aan voor managers, namelijk de Half Time Team Talks. Het lijkt niet veel, maar deze optie is belangrijker dan deze op het eerste gezicht lijkt te zijn. Het geeft je de kans om meer van je persoonlijke emoties in het spel te stoppen en tegelijkertijd de uitslag van een wedstrijd te beïnvloeden. Ga je voor de Huub Stevens aanpak en scheld jij de spelers verrot of ben je meer een type á la Hiddink, geduldig en vriendelijk.

De moraal van het verhaal
Niet alleen tijdens de rust en na afloop van de wedstrijd, wanneer jij je praatje mag afsteken, maar ook in het reguliere Squad Status scherm, kan men als manager de moraal van de selectie opvragen. Dit is niet toevallig gedaan, het is dan ook geen leuk extraatje zoals de spelersfoto’s maar een essentieel onderdeel van de game engine. De juiste woorden kunnen een wedstrijd doen omslaan in jouw voordeel of nadeel, dus denk goed na voordat jij een statement maakt.

De drie vuistregels
Op basis van ervaring en logica hebben we drie vuistregels samengesteld aan de hand waarvan wij meestal commentaar geven. Voor de mensen die na deze drie vuistregels nog altijd geen idee hebben omtrent wat te doen of niet te doen, geen nood, we leggen alle opties uit.

I. Positieve kritiek is vrijwel altijd beter dan negatieve kritiek
II. Wanneer je een speler niet zo moet, laat dit niet merken tijdens team talks. Wanneer je andere spelers met een match rating van 6 een “encouragement” behandeling geeft moet je hem niet “disappointed” toesnauwen.
III. Wees niet te positief. Teams kunnen ook in slaap worden gesust door teveel lof, hetgeen miraculeuze come-backs van de tegenstander tot gevolg kan hebben. Bijzonder frustrerend.

Anger

In het algemeen mag je er van uitgaan dat woedeaanvallen jouw team niet veel verder zullen helpen. Een manager die zijn spelers angst inboezemt vanwege zijn temperament en opvliegende karakter is zelden succesvol. Een “angry” team talk zal er toe leiden dat de meeste spelers ongelukkig gaan worden en qua moraal helemaal instorten. De kans dat je team in de tweede helft niks meer presteert is vrij groot. Deze optie is dus zowel als Half Time Talk en als Full Time Talk ongeschikt.

Disappointment

Evenals in de vorige categorie zal ook deze tactiek je team niet veel verder helpen. Geef nou zelf toe, zou jij extra je best doen voor een manager die je vertelt dat je hem teleurstelt. Alleen bepaalde typen van spelers zoals Model Professionals zullen wel extra hun best doen wanneer jij als manager je teleurstelling over hun functioneren uitspreekt. Deze optie is dus zowel als Half Time Talk en als Full Time Talk ongeschikt.

Sympathy

Een moeilijke optie om te analyseren, omdat sympathie ook buiten een spel moeilijk te voorspellen en analyseren valt. Je moet er zeker van zijn dat je sympathie zal worden geaccepteerd en dan ook nog op de manier waarop jij die bedoelt. Welgemeende sympathie kan denigrerend op spelers overkomen en in een dergelijk geval ben je nog verder van huis. Sympathy werkt het beste in situaties waarin je team daadwerkelijk hopeloos is afgemaakt door een tegenstander, dus bij een grote en terechte nederlaag waarop niks valt af te dingen.

Encouragement

Een van de meest gebruikte opties en ook een van de meer effectievere. Wanneer een speler zijn best doet maar het wil nog niet lukken gebruik je deze optie om hem aan te sporen er nog een schepje bovenop te doen en nog een keer extra zijn best te doen. Vaak gebruik je deze optie bij een gelijke stand of een nipte achterstand in de rust. Deze optie is alleen als Half Time Talk beschikbaar.

Pleased

Het gericht prijzen van bepaalde spellers is ook een goede manier om de moraal hoog te houden. Wanneer je dit in de rust wilt doen raden wij aan om dit alleen te doen bij spelers met een general match rating van 8 á 9. Verder is het nooit verstandig om deze optie voor de hele ploeg te selecteren, de kans dat je het team in slaap sust is niet onaanzienlijk en dan heb je kans dat de tegenstander in de tweede helft terugkomt. Alleen bij een ruststand waarbij je met meer dan vijf doelpunten verschil voorstaat kun je opteren deze optie te gebruiken.

Delighted

Deze optie dient met mate te worden gebruikt. Allereerst omdat teveel lovende kritieken ertoe zullen leiden dat spelers naast hun schoenen gaan lopen. Ten tweede heb je ook weer kans dat je spelers tijdens de rust in slaap gesust worden. Waarom zou je delighted, extatisch van vreugde zijn, wanneer het team presteert zoals verwacht. Als Half Time Talk is deze optie dus matig, alleen spelers met een general match rating van 10 zou ik aangeven dat ik delighted was met hun optreden. Verder kun jij je na afloop van de wedstrijd natuurlijk altijd delighted tonen met hun winst. Als Half Time Talk is deze optie dus niet geschikt, als Full Time Talk wel.

Good but Watch Out

Opnieuw een goede optie, maar eentje die voorzichtig moet worden gebruikt. Spelers krijgen op het hart gedrukt dat ze goed bezig zijn, maar dat ze wel voorzichtig moeten zijn. Dit kan goed uitpakken, maar wanneer je deze optie te vaak gebruikt zullen spelers denken dat je geen vertrouwen in hen hebt omdat je heen constant waarschuwt op te letten. Overbezorgdheid kan niet goed zijn. De moraal zal dan ook zakken wanneer je deze optie te vaak of onjuist gebruikt.

Tot slot
Dit zijn een aantal van de meer voorkomende Team Talk opties, deze lijst is uiteraard niet compleet, aangezien er meer dan vijftig verschillende opties zijn. Omdat echter niet alle opties even vaak verschijnen en sommige opties maar misschien in één á twee wedstrijden per jaar en soms zelfs nooit, hebben wij ervoor gekozen om vooral de voornaamste opties te bespreken.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home