Attributen uitleg IV
Waarom deze uitleg?
Wanneer je maximaal rendement wilt halen uit de kwaliteiten van je spelers, dan dien je alle attributen waarover een speler beschikt te kennen en van elkaar te onderscheiden. In een korte mini-serie van gidsjes bespreken we kort een aantal onbekende, maar daarom niet onbelangrijke attributen.
Kopkracht van spelers bepalen (verdedigend)
De aanvallende kopduelkracht van spelers wordt bepaald door middel van een soort optelsom van de volgende attributen.
Composure; een vrij onbekende mentale stat, Composure staat voor de wijze waarop een speler de rust weet te bewaren in hectische situaties, zijn koelbloedigheid als het ware. Waarom is dit belangrijk? Wanneer een speler te snel een tackel inzet, is de kans dat hij onnodige overtredingen maakt of uit positie wordt gespeeld ook groter. Dit attribuut is vooral bepalend voor het timen van een tackel, zal de speler op het juiste moment zijn tackel maken?
Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot kansen voor de tegenstander. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Het attribuut Decisions bepaalt dus puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Ook dit attribuut is vooral van belang bij de timing, wanneer de kans bestaat om een bal te veroveren, zal de speler niet te lang aarzelen?
Agression; ook omtrent dit attribuut bestaan een hoop misverstanden. Mensen schijnen te denken dat een hoge agression een slechte zaak is, terwijl dit juist goed is. Dit betekent dat een speler de agressie die hij in duels tentoon spreidt weet te beteugelen en dus niet รก la Roy Keane door het lint gaat. Daar waar Tackling de technische duelvaardigheid van een speler bepaalt, is Agression bepalend voor de mentale duelvaardigheid van een speler, dus zeg maar de wijze waarop hij het duel aangaat. Een lage waarde betekent dus dat een speler eerder te hard het duel in zal gaan.
Determination; wanneer een speler het duel eenmaal is aangegaan, bepaalt Determination mede of hij het duel zal winnen. Determination is in feite het doorzettingsvermogen van een speler, de mentaliteit van een speler wordt erdoor bepaald. Onze Oosterburen hebben er een mooi woord voor, Kampfgeist, zal een speler bereid zijn 200% te geven om zijn duel te winnen?
Balance; wanneer een speler in een duel geen sliding maakt, dus op beide benen blijft staan, bepaalt dit attribuut in hoeverre hij zijn evenwicht zal kunnen bewaren. Een speler met een lage waarde hier ligt dus snel op de grond.
Strength; hoe sterker de speler, hoe groter de kans dat hij op pure fysiek een tegenstander van de bal weet te spelen. Ideaal gezien zou je verdedigers moeten hebben met hoge waardes voor Strength, Tackling en Agression, agressieve en sterke verdedigers die bovendien in staat zijn een correcte tackel uit te voeren. Alle andere attributen zijn dan een mooie bonus.
Heading; dit bepaalt de koptechniek van een speler, wanneer hij de bal daadwerkelijk kopt, komt deze dan ook terecht waar de speler de bal wil hebben of vliegt de bal alle kanten op en is het een pandemonium in de eigen zestien door dit rommelige uitverdedigen?
Jumping; hoe hoog kan de speler de lucht in komen? Bij kopduels is een fikse dosis sprongkracht beslist handig, hoe hoger de speler komt, hoe vaker hij de duels zal winnen of een overtreding mee zal krijgen wanneer hij in de rug wordt gelopen of wordt geduwd door tegenstanders die minder hoog de lucht in komen.
Anticipation; jouw speler moet zowel kunnen anticiperen op waar de bal terecht zal komen na de corner als op waar hij de bal naar toe zal koppen wanneer hij zijn kopduel weet te winnen van zijn directe tegenstander. Een kopbal in de voeten van een tegenstander levert alsnog een kans op voor de tegenpartij.
Off the Ball; zo wordt het verdedigende positiespel van jouw spelers bepaald. Ze kunnen immers wel sterk zijn in de luchtduels, wanneer ze op de verkeerde plek staan ben je alsnog geklopt. Anticipation en Off The Ball zijn samen erg belangrijk voor het verdedigende positiespel.
Wanneer je maximaal rendement wilt halen uit de kwaliteiten van je spelers, dan dien je alle attributen waarover een speler beschikt te kennen en van elkaar te onderscheiden. In een korte mini-serie van gidsjes bespreken we kort een aantal onbekende, maar daarom niet onbelangrijke attributen.
Kopkracht van spelers bepalen (verdedigend)
De aanvallende kopduelkracht van spelers wordt bepaald door middel van een soort optelsom van de volgende attributen.
Composure; een vrij onbekende mentale stat, Composure staat voor de wijze waarop een speler de rust weet te bewaren in hectische situaties, zijn koelbloedigheid als het ware. Waarom is dit belangrijk? Wanneer een speler te snel een tackel inzet, is de kans dat hij onnodige overtredingen maakt of uit positie wordt gespeeld ook groter. Dit attribuut is vooral bepalend voor het timen van een tackel, zal de speler op het juiste moment zijn tackel maken?
Decisions; het moderne voetbal wordt in een moordend tempo gespeeld, de ruimtes op het veld zijn klein en de bedenktijd is miniem. Een speler moet in een split-second beslissingen kunnen nemen, aarzelingen leiden meestal tot kansen voor de tegenstander. Decisions bepaalt of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Het attribuut Decisions bepaalt dus puur en alleen of een speler in staat is om snelle beslissingen te nemen. Ook dit attribuut is vooral van belang bij de timing, wanneer de kans bestaat om een bal te veroveren, zal de speler niet te lang aarzelen?
Agression; ook omtrent dit attribuut bestaan een hoop misverstanden. Mensen schijnen te denken dat een hoge agression een slechte zaak is, terwijl dit juist goed is. Dit betekent dat een speler de agressie die hij in duels tentoon spreidt weet te beteugelen en dus niet รก la Roy Keane door het lint gaat. Daar waar Tackling de technische duelvaardigheid van een speler bepaalt, is Agression bepalend voor de mentale duelvaardigheid van een speler, dus zeg maar de wijze waarop hij het duel aangaat. Een lage waarde betekent dus dat een speler eerder te hard het duel in zal gaan.
Determination; wanneer een speler het duel eenmaal is aangegaan, bepaalt Determination mede of hij het duel zal winnen. Determination is in feite het doorzettingsvermogen van een speler, de mentaliteit van een speler wordt erdoor bepaald. Onze Oosterburen hebben er een mooi woord voor, Kampfgeist, zal een speler bereid zijn 200% te geven om zijn duel te winnen?
Balance; wanneer een speler in een duel geen sliding maakt, dus op beide benen blijft staan, bepaalt dit attribuut in hoeverre hij zijn evenwicht zal kunnen bewaren. Een speler met een lage waarde hier ligt dus snel op de grond.
Strength; hoe sterker de speler, hoe groter de kans dat hij op pure fysiek een tegenstander van de bal weet te spelen. Ideaal gezien zou je verdedigers moeten hebben met hoge waardes voor Strength, Tackling en Agression, agressieve en sterke verdedigers die bovendien in staat zijn een correcte tackel uit te voeren. Alle andere attributen zijn dan een mooie bonus.
Heading; dit bepaalt de koptechniek van een speler, wanneer hij de bal daadwerkelijk kopt, komt deze dan ook terecht waar de speler de bal wil hebben of vliegt de bal alle kanten op en is het een pandemonium in de eigen zestien door dit rommelige uitverdedigen?
Jumping; hoe hoog kan de speler de lucht in komen? Bij kopduels is een fikse dosis sprongkracht beslist handig, hoe hoger de speler komt, hoe vaker hij de duels zal winnen of een overtreding mee zal krijgen wanneer hij in de rug wordt gelopen of wordt geduwd door tegenstanders die minder hoog de lucht in komen.
Anticipation; jouw speler moet zowel kunnen anticiperen op waar de bal terecht zal komen na de corner als op waar hij de bal naar toe zal koppen wanneer hij zijn kopduel weet te winnen van zijn directe tegenstander. Een kopbal in de voeten van een tegenstander levert alsnog een kans op voor de tegenpartij.
Off the Ball; zo wordt het verdedigende positiespel van jouw spelers bepaald. Ze kunnen immers wel sterk zijn in de luchtduels, wanneer ze op de verkeerde plek staan ben je alsnog geklopt. Anticipation en Off The Ball zijn samen erg belangrijk voor het verdedigende positiespel.

0 Comments:
Post a Comment
<< Home